Φωτεινή Βελεσιώτου, Αναστασία Μουτσάτσου & Μυρτώ Αλικάκη @ Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

Τρεις γυναίκες του καλλιτεχνικού χώρου που η καθεμία έχει ξεχωρίσει στο είδος της και έχει αγαπηθεί από το ελληνικό μουσικόφιλο και θεατρόφιλο κοινό, η Μυρτώ Αλικάκη, η Φωτεινή Βελεσιώτου και η Αναστασία Μουτσάτσου (κατ’ αλφαβητική σειρά), συμπράττουν αυτό το χειμώνα στη σκηνή του Γυάλινου Μουσικού Θεάτρου επιχειρώντας ένα δύσκολο εγχείρημα μέσα από την παράσταση «Γυναίκες».

Με τη δυσκολία αυτού του εγχειρήματος να έγκειται κυρίως στο συνδυασμό του μουσικού και του θεατρικού μέρους, που δε στέφεται πάντα με επιτυχία, οι «Γυναίκες» καταφέρνουν να επιτύχουν μία απόλυτη ισορροπία, καθώς αγαπημένα έντεχνα, ρεμπέτικα, λαϊκά και παραδοσιακά τραγούδια έρχονται και δένουν πολύ όμορφα με τα λόγια και τις σκέψεις της ηρωίδας. Με έξυπνο και πρωτότυπο τρόπο έρχονται να δέσουν και τα βίντεο από τους Λουκά Ζιάρα και Χρήστο Καλαϊτζόγλου στο ξεκίνημα της παράστασης, ο φωτισμός, που προσδίδει το κάτι παραπάνω στην ατμόσφαιρα και για το σχεδιασμό του οποίου υπεύθυνη είναι η Κατερίνα Μαραγκουδάκη, και το σκηνικό που επιμελείται η Μαρία Φιλίππου και αποτελείται από ένα γραφείο όπου συχνά κάθεται η Βελεσιώτου, ενώ ένα μεγάλο μέρος της σκηνής καλύπτεται από ένα δέντρο, που συνιστά ουσιώδες στοιχείο της παράστασης. Από τη σκηνογραφία να περάσουμε στη σκηνοθεσία, όπου η σκηνοθέτις Ελένη Γκασούκα και η Αγνή Χιώτη, ως βοηθός σκηνοθέτη, κατεύθυνουν, «κινούν» και «τοποθετούν» με άριστο τρόπο την Αλικάκη, τη Βελεσιώτου και τη Μουτάτσου, οι οποίες συνυπάρχουν στη σκηνή καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, στήνοντας και αποδίδοντας τις «Γυναίκες» έτσι ώστε να πραγματώνουν άψογα την υψηλών απαιτήσεων ιδέα της Αναστασίας Μουτάτσου.

 

Φωτεινή Βελεσιώτου, Αναστασία Μουτσάτσου & Μυρτώ Αλικάκη @ Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

 

Μια καθ’ όλα προσεγμένη παράσταση, όπου η Μυρτώ Αλικάκη δίνει ρεσιτάλ και βγάζει εις πέρας έναν απαιτητικό ρόλο επιδεικνύοντας το ταλέντο της και τις υποκριτικές της ικανότητες, ενώ μας καθηλώνει μέσα από τον χειμαρρώδη εξομολογητικό μονόλογό της. Από την άλλη, η Φωτεινή Βελεσιώτου δίνει έναν άλλο τόνο, πιο ανυπότακτο, πιο ρεμπέτικο με την χαρακτηριστική χροιά της και τη δυνατή πηγαία ερμηνεία της αλλά και πιο κωμικό στο ρόλο του Λευτέρη, του πρώτου συζύγου της ηρωίδας μας. Όσο για την Αναστασία Μουτσάτσου, μάς εκπλήσσει ευχάριστα με το κείμενο της παράστασης το οποίο υπογράφει, τη δυναμική της παρουσία, την υπέροχη φωνή της, αλλά και μέσα από τους ρόλους του δεύτερου συζύγου και της Δάφνης, μιας ιδιαίτερης παρουσίας στη ζωή της ηρωίδας.

Αυτές τις τρεις κυρίες συνοδεύουν επί σκηνής οι επίσης εξαιρετικοί μουσικοί: Γιώργος Τσοκάνης (πιάνο, πλήκτρα και επιμέλεια ορχήστρας), Γιώργος Καραμφίλλης (μπουζούκι), Νίκος Παπαναστασίου (ακορντεόν) και Βασίλης Κετεντζόγλου (κιθάρα). Σε αυτό το σημείο δεν μπορώ παρά να πω ένα μεγάλο μπράβο σε όλους τους συντελεστές και σαφέστατα στις τρεις πρωταγωνίστριες που έψαξαν τί ζητάει αυτή η παράσταση, τα έδωσαν όλα μαζί με τον καλύτερο εαυτό τους και κατάφεραν ένα πολύ καλό και ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

Το μοναδικό ίσως ψεγάδι της παράστασης –κι αυτό αν τη δεις με κλειστό μυαλό ή αν σταθείς σε αυτά χάνοντας όμως το νόημα- είναι κάποια «καρφιά» προς τους άντρες που αδικούν λίγο το έτερο φύλο. Ταυτόχρονα όμως είναι και αναπόφευκτα, αν σκεφτούμε ότι γίνεται μεγάλη αναφορά και σε παλαιότερες εποχές όπου η κοινωνία ήταν ανδροκρατούμενη, αλλά και τη γενικότερη αφήγηση της ζωής της ηρωίδας του έργου. Παρ’ όλα αυτά και για να μη μακρηγορώ, η παράσταση το μόνο που δεν επιδιώκει είναι ένα βαρύ «κατηγορώ» κατά του ανδρικού φύλου. Θα έλεγα ότι το μήνυμα είναι περισσότερο ανθρώπινο, ενώ οι κατηγορίες στρέφονται προς τον ίδιο μας τον εαυτό. Αν εσύ δεν ακούσεις τη φωνή που έρχεται από μέσα σου, πως περιμένεις να σε ακούσουν οι άλλοι; Αν εσύ δε σεβαστείς τον εαυτό σου, πως ζητάς το σεβασμό από τους άλλους; Αν εσύ δεν αγαπήσεις τον εαυτό σου, πως περιμένεις να αγαπήσεις κάποιον άλλον αλλά και να αγαπηθείς; Και τι ζητάς από την αγάπη; Να βρεις το άλλο σου μισό ή να βρεις έναν άνθρωπο που θα πορεύεστε παρέα; Τι θέλεις, «έναν κόσμο φτιαγμένο από μισούς ανθρώπους», όπως τον αποκαλεί και στην παράσταση η Μυρτώ Αλικάκη;

 

Φωτεινή Βελεσιώτου, Αναστασία Μουτσάτσου & Μυρτώ Αλικάκη @ Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

 

Με κεντρικό άξονα, λοιπόν, την αγάπη, είτε αυτή είναι ερωτική είτε μητρική είτε αγάπη για τον άνθρωπο, οι «Γυναίκες» περιστρέφονται άλλες φορές μέσα από τα τραγούδια και άλλες μέσα από το κείμενο της παράστασης γύρω από αυτή αλλά και γύρω από την ελευθερία, τον άνθρωπο, τις αξίες που αυτός πρεσβεύει, καθώς και μικρά καθημερινά αλλά και ευρύτερου ενδιαφέροντος κοινωνικά θέματα. Η Μυρτώ Αλικάκη, ενσαρκώνοντας την κεντρική ηρωίδα, μια γυναίκα καταπιεσμένη και κακοποιημένη, αλλάζει συνεχώς «θέσεις» και διαθέσεις μέσα από την εξιστόρηση της ζωής της και άλλοτε ως κόρη, άλλοτε ως σύζυγος, άλλοτε ως μάνα, άλλοτε ως γυναίκα αλλά πάντα ως ένας άνθρωπος χωρίς αυτοσεβασμό, άβουλος και άπραγος, εξαρτημένος από τους άλλους, ένας ζωντανός νεκρός που αποφασίζει ότι τελικά θέλει να ζήσει, σε κάνει να αναρωτιέσαι πόσο εύκολο είναι να αλλάξεις όλη σου τη ζωή αλλά και εσένα τον ίδιο. Πόσο εύκολο είναι να τραβήξεις στην επιφάνεια όλα εκείνα τα στοιχεία που θα σε κάνουν να φύγεις από όσα σου έμαθαν, από αυτό που ξέρεις για ζωή, για να μη σαπίσεις τελικά στις ρίζες σου;

Όλα αυτά και ακόμα περισσότερα ερωτήματα τίθενται και δημιουργούνται από τις «Γυναίκες» που έρχονται δυναμικά και ποικιλοτρόπως, ήτοι μουσικο-θεατρικά, να «χτυπήσουν» στερεότυπες αντιλήψεις και να μας (ξε)σηκώσουν από τον καναπέ μας, τη ραστώνη μας, τη θέση συμβιβασμού που συχνά βολευόμαστε. Να μας δείξουν ότι όλοι μπορούμε να πάμε τη ζωή μας εκεί που θέλουμε. Δεν έχει σημασία αν οι αλλαγές στη ζωή μας είναι ριζικές ή αν ξεκινάν από το στρώμα μας, ούτε αν η δύναμη για να τις πραγματοποιήσουμε πηγάζει από μέσα μας ή αν χρειαζόμαστε τη δική μας «Δάφνη» για να μας προκαλέσει. Σημασία έχει να κάνουμε πάντα ένα βήμα προς τη ζωή που θέλουμε να ζήσουμε. Κι αν χρειαστεί, να παλεύουμε γι’ αυτή.

 

Φωτογραφίες: Σοφοκλής Κιουρτζόγλου

 

Τα Cookies συμβάλλουν στην καλύτερη εμπειρία σας κατά την πλοήγηση στον ιστότοπο του evart.gr. Με την πλοήγησή σας αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.