before and jazz

Το βράδυ του Σαββάτου 23 Μαΐου βρεθήκαμε στις πόρτες του θεάτρου Ακαδημία Πλάτωνος για την παρακολούθηση μιας ιδιαίτερα πρωτότυπης παράστασης. Ο Σπύρος Δομαζάκης, η Σοφία Ανδριανού και οι υπόλοιποι συντελεστές, μας οδηγούν για δύο Σάββατα σε ένα άκρως επιμορφωτικό ταξίδι μέσα στην ιστορία, με την βοήθεια της μουσικής και του χορού, στο θεατρικό ντοκουμέντο Before and Jazz.

Και το ταξίδι ξεκινά, μόλις σβήσουν τα φώτα. Παρακολουθούμε ένα βίντεο στο βάθος της σκηνής το οποίο δίνει τις βασικές ενότητες της παράστασης, τη στιγμή που οι ηθοποιοί μας αφηγούνται ιστορίες από την σκλαβιά των μαύρων και αναπαριστούν τα γεγονότα σε ένα είδος ζωντανού ντοκιμαντέρ. Τις αφηγήσεις συνοδεύουν το πιάνο του Νίκου Δρογώση και η φωνή της Σοφίας Αδριανού, καθώς και χορευτές υπό τον ήχο αφρικανικών τυμπάνων.

Η ιστορία αρχίζει από το τρίτο τέταρτο του 18ου αιώνα, δηλαδή από το 1776 με την ανεξαρτησία της Αμερικής, που θεωρείται η αρχή της δουλείας στις Η.Π.Α. Οι ηθοποιοί παίρνουν το ρόλο δούλων και μας αφηγούνται τις εμπειρίες τους πριν και μετά την μεταφορά τους σε κάποια από τις πολιτείες της Αμερικής: την εντύπωση που τους έκαναν οι άγνωστες συνήθειες των λευκών, τις σκληρές τιμωρίες που τους επέβαλαν οι αφέντες τους οι οποίοι τους θεωρούσαν ζώα χωρίς ανθρώπινη νοημοσύνη.

 

before and jazz

 

Επόμενοι σταθμοί του ταξιδιού είναι η ανάπτυξη της αφρικανικής κουλτούρας μέσα στα περιοριστικά πλαίσια της λευκής αμερικανικής κοινωνίας (έτσι γεννιέται η αφρό-αμερικανική λογοτεχνία και μουσική) και οι αγώνες των δούλων για την ελευθερία τους με ό,τι σκληρά αντίποινα συνεπαγόταν αυτό.

Φτάνουμε έπειτα, ως την εποχή της τζαζ που προέκυψε από το πάντρεμα της λευκής και μαύρης μουσικής. Η τζαζ καλύπτει μια εξ ολοκλήρου νέα εποχή για την αμερικανική μουσική που ξεκινά πριν από τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο και φτάνει ως τη γέννηση των μεγάλων αστέρων από το γκέτο του Χάρλεμ της Νέας Υόρκης. Η ερωτική μουσική των μαύρων καλλιτεχνών κατακλύζει τα κλαμπ και την νυχτερινή ζωή.

Η δουλεία μπορεί να έχει τελειώσει όμως οι Αφρό-αμερικανοί πολίτες, αστέρες ή ανώνυμοι, έχουν να αντιμετωπίσουν τον ρατσισμό. Ο αγώνας για την ισότητα υποστηρίχθηκε από την αναγνώριση της μαύρης τέχνης και το έργο ακτιβιστών όπως ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

 

before and jazz

 

Το ιστορικό αυτό ταξίδι, που συνοψίζει 300 χρόνια αφρό-αμερικανικής ιστορίας σε 80 λεπτά, ντύνουν gospel, jazz, blues και R&Β μουσικές με κομμάτια που έγιναν γνωστά από ηχογραφήσεις των Louis Armstrong, Muddy Waters, Duke Ellington, Ella Fitzgerald και Louis Jordan. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα "Go Down Moses" και "Black and Blue" με στίχους κατά της δουλείας και του ρατσισμού.

Οι συμμετέχοντες στην παράσταση μας προσέφεραν ένα ευχάριστο θεατρικό και μουσικό-χορευτικό βράδυ: Η Σοφία Ανδριανού με τη γλυκιά φωνή της και ο Νίκος Δρογώσης με τις πιανιστικές πινελιές του σε απολαυστικές μουσικές παρεμβολές στην αφήγηση του Αντώνη Πασβάντη. Οι Μιχάλης Αφολάνιο και η Grace Nwoke στους συγκινητικούς ρόλους των δύο δούλων με την ερμηνευτική βοήθεια του Φοίβου Μαρκιανού και η Γιάννα Αλαμάνου στις εξαιρετικές χορευτικές εκτελέσεις.

Αν όλα τα παραπάνω σας έχουν κινήσει την περιέργεια για τις υπόλοιπες εκπλήξεις που κρύβει το θεατρικό ντοκουμέντο Before and Jazz, μη χάσετε τη δεύτερη και τελευταία παράσταση στο θέατρο της Ακαδημίας Πλάτωνος, το Σάββατο 30 Μαΐου, στις 9μμ.

"A people without the knowledge of their past history, origin and culture is like a tree without roots."

-Marcus Garvey

 

Φωτογραφίες: Λίνα Κακουλίδου

 


 Λίγα λόγια για την παράσταση από τον σκηνοθέτη Σπύρο Δομαζάκη:

 

**ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ:
Η προσπάθεια να κατανοηθούν οι αληθινές διαστάσεις ενός ιδιώματος που ονομάστηκε ΤΖΑΖ.

**ΕΙΔΟΣː ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ
Το κείμενο της ζωντανής παράστασης, «Βefore And Jazz», είναι μια σύνθεση από μαρτυρίες και ιστορικά γεγονότα, που θα ονομάσουμε «Θεατρικό Ντοκουμέντο».
Αναπτύσσεται μέσα από ενότητες, που αντιπροσωπεύουν ακριβή δραματικά επεισόδια της Αφροαμερικάνικης ιστορίας, από την περίοδο της Δουλείας μέχρι την περίοδο του Martin Luther King, που μαρτυρούν την ιδιοτυπία της κοινωνικής κατάστασης της μαύρης κοινότητας, στα χαρακτηριστικά της οποίας μπολιάστηκε η Δυτική κουλτούρα και γεννήθηκε η ΤΖΑΖ.

Στόχος του έργου, είναι να δείξει, πως, το πεδίο της σκλαβιάς γίνεται το εύφορο έδαφος, προκειμένου να αναπτυχθεί ένα νέο είδος Λογοτεχνίας και κατ επέκταση Μουσικής, το λεγόμενο Αφροαμερικάνικο, βασισμένα στην ανάγκη του Αφρικανού σκλάβου, αφενός να καταγγείλει την καταπίεση από τους Λευκούς, αφετέρου να αποδείξει, ότι μπορεί να διαβάσει και να γράψει, όπως αυτοί.

Η δράση του έργου έχει τον ελεύθερο και δημιουργικό χαρακτήρα που διαπερνάει και την Αφρικανική κουλτούρα, όπου λόγος, ήχος και κίνηση, αποτελούν αδιάσπαστο κομμάτι. Ομοίως, οι ηθοποιοί κινούνται ελεύθερα, αλλάζουν ρόλους και μεταμορφώνονται, δραματοποιώντας τα κρίσιμα γεγονότα, ιστορικά και καλλιτεχνικά, της Αφροαμερικάνικης ιστορίας, με λόγο, τραγούδι και χορό. Η σύνθεση του Θεατρικού έχει βασισθεί στην έρευνα και την μελέτη της Ιστορίας της Αφροαμερικάνικης Λογοτεχνίας.

Το έργο λειτουργεί και ως μέσον διαμαρτυρίας και αφύπνισης απέναντι στην ξενοφοβία και τον Ρατσισμό, του χθες και του σήμερα.

Πληροφορίες & Συντελεστές παράστασης

 

Τα Cookies συμβάλλουν στην καλύτερη εμπειρία σας κατά την πλοήγηση στον ιστότοπο του evart.gr. Με την πλοήγησή σας αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.